Lis stradis romanis

 

Lis stradis romanis a jerin tant impuartantis parcč che a leavin la capitāl cui dominis plui lontans. 
A vignivin implantadis par che lis legjons si movessin a la svelte e par rindi plui facil ce che i Romans a savevin fā miōr: la vuere. 
Cuant che i teritoris a jerin di gnūf cuiets lis stradis a podevin jessi dopradis in plene libertāt, ma lis comunitāts dal puest a scugnivin garantī la manutenzion a gratis .
I Romans a vevin ancje un servizi di pueste une vore eficient che si fondave sul podź rimplaēā di buride i cjavai stracs tes stazions di fermade. 
Il futūr imperadōr Tiberi, cuant che al ą ricevūt l'avīs che Drūs al veve vūt un incident in Gjermanie, al ą podūt rivā de Panonie (cumņ Ongjarie) li di so fradi, dome in trź dīs di cavalcade rabiose!!! Chest al pues dā la idee da la organizazion implantade daūr des viis.
La rźt des stradis romanis e jere fisse, fate simpri tal stes mūt, metude sł prin par resons militārs, ma dopo e secondave i cumierēs par vie di tiere.

Lis viis plui impuartantis a jerin:  Salaria, Aurelia,  Aemilia, Flaminia e Appia.

La Salaria e partive di Rome lant fin te cueste adriatiche dongje Ascoli dopo vź traviersāt l'Apenin. E cjapave il so non dal traspuart dal sāl. 
La Aurelia e leve di Rome a "Arelates" (Arles, te France di vuź), passant par Civitavecchia, Pisa e Gjenue. La Aurelia di cumņ e fās il stes zīr fin tal confin Francźs.
La Aemilia e colegave Piacenza a Rimini.
La Flaminia e puartave di Rome a Rimini traviersant l'Apenin de Toscane e da l'Umbrie.
Lis viis nomenadis prime, si tacavin ancjemņ cun altris che a rivavin in Friūl.
La Appia e leve di Rome a Capua e po a Brindisi.

 

 

Ancje achģ in Friūl o vevin une  rźt penze di stradis. Se o lin a studiā il lōr percors o viodģn che dispčs chźs di vuź a passin dulą che a passavin chźs di une volte.

La vie Annia e partive di Rimini, e rivave fin a Aquilee, tignģntsi dongje il mār Adriatic, dopo vź tocjāt Concuardie ("Concordia" Sagittaria, dulą che si fasevin lis frecis). 
Ancje al dģ di vuź, in chź citadele tacade di Puart (Gruār) si pues viodi cualchi metri di cheste vie, tirade fūr di sot tiere dongje dal Domo.

La strade plui impuartante dal Nord Italie e jere forsit la Postumia che o nomenģn dome cumņ  parcč che e finive propit chi in Friūl. E tacave a Gjenue, tocjant "Cremona, Mantua, Vicetia, Opitergium”, traviersant dute la Planure Padane. E sbocjave parsore di Aquilee su la "Julia Augusta".  Di sigūr si incrosave cun altris arteriis impuartantis dal Friūl, forsit a "Quadruvium" (Codroip  - crosere).

Une altre e partive simpri di Aquilee (Vie Gemina?). E traviersave la zone di Gardiscje (Gradisca d'Isonzo), sot Gurize e jentrave te val dal Vipau e dopo un lunc percors e finive a Julia Emona (Lubiane).

La Julia Augusta e meteve in contat Aquilee cul "Noricum" traviers dal Pas di Mont di Crōs in Cjargne, passant par "Tricesimum, Glemona, Julium Carnicum e Aguntum (Lienz)".  Indulą che ore presint e je Stazion di Cjargne al partive un secont branc che al rivave a "Virunum" (Klagenfurt),  traviers de Val de Fele. Simpri a "Virunum" si podeve lā, partint di Aquilee, cjolint la strade par Cividāt e po sł pe Val dal Lusinē e pai pas des Alps Juliis Orientāls, fin a tornā fūr tal "Noricum". 

La vie Flaviae leve jł in Istrie pe cueste, passant par "Pietas Julia" (Pola/Pula) e po e rimontave sł fin a "Tarsatica" (Fiume/Rijeka). Un altri branc si distacave prin di Triest e al tocjave la stesse mete, taiant il Cjars par di dentri. 
Chestis a jerin lis arteriis plui impuartantis dal Friūl roman, ma a 'ndi jerin tantis altris plui piēulis che a leavin lis grandis tra di lōr.

Frache parsore de pale par scomenēā a sgjavā.  Dopo frache sui strāts de strade

I Romans a fasevin sł lis stradis in cheste maniere: 
Si sgjavave un fossāl font 45/60 centimetris che al vignive jemplāt cun varis strāts di materiāi cjatāts sul puest (glerie, savalon, clapigne). 
I
l strāt plui insot,
“statumen”, al jere un ēocul di pieris gruessis o modons, alt  uns 30 centimetris. La “ruderatio” e jere fate simpri di pieronis, tignudis adun cu la cjalcine. Il "nucleus" al jere di glerie gruesse, metude jł a nivel.
Il strāt plui alt,
"pavimentum" al jere fat di plotis di piere, incjastradis in mūt di no lassā slarcs intermedis. 
Par disgotā la aghe, la strade e jere a forme di panze. Si fasevin ancje pocits e canaletis. 
La peraule furlane "strade" e je tirade fūr di "stratum" che e voleve dī  pedrāt / lastrāt. 
A ogni mie a plaēavin un pont di riferiment: il "miliarium", un clapon di piere, lą che si segnave la distance di Rome o di cualchi gruesse citāt. 
Par esempli il toponim Tresesin al salte fūr di  "tricesimum milium" che al vūl dī XXX mie di Aquilee. (Come che la mie romane e jere di 1.478 metris la distance tra lis dōs citāts e varčs di sei di uns 44 chilometris). 
Stesse robe par Tierē di Aquilee ("tertium milium") o Siest ("sextum milium", seste mie di Concuardie). 
In gjenar lis stradis a jerin largjis cuatri metris e a permetevin il passaē dai cjars intes dōs direzions. Dispčs, dongje de cjaradorie a fasevin i marcjepīts par cjaminā.
Volint costruī viis plui diretis i Romans a fabricavin puints e galariis. 
Lis stradis a puartin dispčs il non di un consul roman, di un pretōr (e vie indenant), che al comandave la costruzion. 
Il lavōr al jere fat soredut dai legjonaris o di int cjapade in sclavitūt.